Met de onderstaande hyperlinks surf je naar onderdelen die je hulp bieden bij de volgende tekst.

Klik één keer op de hyperlink en sluit na gebruik de vensters.

 

Beoordelingsformulieren, checklists en schema’s

Openingsvensters en hulpbestanden

Verkoopbrief

Taalkwesties

Interactief ZCN

 

Zakelijke taal

Taaltips

 

Communicatie

Correspondentie

 

Theorie correspondentie

Tekststructuur

 

Envelop / vouwen brief

Inleiding brief

 

Lay-out brief

Vormgeving

Slot brief

 

Vaste gegevens

Schrijfschema brief

 

Verkoopbrief (Vocatio)

Huisstijl

 

Elke brief die een bedrijf of instelling verstuurt, is een visitekaartje daarvan. Bedrijven en instellingen zijn dus i.v.m. een positieve beeldvorming gebaat bij een snelle en correctie verwerking van post. Bovendien is een bedrijf erbij gebaat, dat de post snel gelezen en verwerkt kan worden.

Hoe beantwoord je aan al die eisen in de brieven die je moet schrijven?

 

VERKOOPBRIEF (AIDA-MODEL)

 

Modellen

Soms gebruiken bedrijven brieven om hun producten of diensten aan te prijzen. Daarvoor zijn twee modellen ontwikkeld:

            het VOCATIO-model;

            het AIDA-model.

Welk model je ook gebruikt, het gaat erom dat jij je doel ermee bereikt.

 

Doel

Met een verkoopbrief wil een bedrijf of instelling uiteraard bereiken, dat de ontvanger van de brief iets gaat doen:

            het product aanschaffen;

            de dienst afnemen.

We hebben dus te maken met een directief doel.

 

Dat doel tracht je te bereiken, door je verkoopbrief in te delen overeenkomstig de volgende tabel.

 

AIDA-model

Opmerking(en)

Voorbeeld(en)

A

Attention

Trek de aandacht, bv. door het oproepen van een retorische vraag

Ook boven de 35? Ook zo’n last van een ouder wordende huid?

 
I

Interest

Trek de aandacht voor het product of de dienst

Niemand ontkomt daaraan. Toch kunt u het proces sterk vertragen met Lanoïde. Dit natuurlijk product is uit schapenmelk bereid. Het wordt al eeuwenlang gebruikt, aanvankelijk door schaapherders, maar later door aanzienlijke dames uit de stad.

 
 
D

Desire

Confronteer je lezers met het product:

·          argumenten voor;

·          tegenwerpingen oproepen en die weerleggen.

Lanoïde is een natuurproduct. Wat is er nu beter voor uw huid, dan moeder Natuur zelf. Vreest u voor allergieën? In het Dermatogisch Instituut van dr. Eiber in Basel is het product uitvoerig onderzocht. De heilzame werking is aangetoond en van allergie-veroorzakende stoffen bleek geen sprake.

 
 
A

Action

Activeer je lezer tot handelen. Vergeet niet zaken te vermelden als:

·          verkooppunten;

·          prijzen;

·          aanbiedingen

Klinkt goed, hè? Ik zou het zeker eens proberen. Maak daarom gebruik van onze introductieaanbieding die tot 1 juni 2005 geldt:

·          1 pot Lanoïde à 150 cc voor ƒ7,95

 

Verkrijgbaar bij apotheek, drogist en speciaalzaken

 

 

Taal

Uiteraard zorg je ervoor, dat jij je doel bereikt door overtuigend te zijn, niet alleen in je argumentatie, maar vooral in je taalgebruik. Daarbij is meer toegestaan, dan in formele zakelijke brieven. Zo moet elke zin in een zakelijke brief immers een persoonsvorm bevatten. In een verkoopbrief hoef dat niet. Je mag daarin gebruik maken van o.a.:

            kreten;

            slogans;

            slagzinnen.

Natuurlijk zorg je er wel voor, dat je niet “schreeuwerig” overkomt. Een verkoopbrief moet de schijn van zakelijkheid bewaren.

 

Schrijfschema

Een verkoopbrief moet je weloverwogen opstellen. Kies als hulpmiddel daarbij het schrijfschema. In het volgende gedeelte toon ik je zo’n schrijfschema met een uitwerking daarvan.

 

SCHRIJFSCHEMA

 

A

Attention: aandachttrekker (retorische vraag)

Villa

Zonnig strand

Eigen zwembad

Sportauto

I

Interest: houd belangstelling vast

Je kunt daarvan eerder eigenaar worden dan je denkt

D

Desire: maak aantrekkelijk; wek wens tot kopen op.

Voorbeeld fam. Jansen

A

Action: wat moet de lezer doen om wens te laten uitkomen?

Bon invullen

Op bus doen

Vandaag nog

Extra stimulans: verloting; cruise

 

 

Zie voor een voorbeeld van een uitwerking van dit schrijfschema de volgende pagina.
LVG

Loterij voor goede doelen

Lange Poten 39

5678 NM  DEN HAAG

 

Den Haag, 10 januari 2005

 

Mevrouw G. de Gooijer – van Ballum

Hofwijckplein 18

4782 ST  WOLVEGA

 

Onderwerp: voorjaarsloterij

 

Geachte mevrouw De Gooijer,

 

Droomt u er niet eens van een huis aan de zonnige zuidkust van Frankrijk te bezitten? Wat zou u zeggen van een fraaie auto op uw oprijlaan?

 

Uw droom kan eerder werkelijkheid worden dan u misschien denkt.

 

De familie Jansen uit Waddinxveen had ook zo’n droom. De heer Jansen kocht een lot van LVG en daarna kwam zijn leven in een stroomversnelling. Hij won de hoofdprijs van 15.000.000,--. De heer Jansen werkt niet meer bij de NS, maar renteniert nu aan de zonnige Franse kust.

 

Dat kan ook u overkomen. U kunt uw droom waarmaken door een lot of verschillende loten van LVG te kopen. Op 21 maart is er de trekking van onze voorjaarsloterij. Wilt de hoofdprijs winnen? Knip dan vandaag nog de onderstaande bon uit en stuur die in de gefrankeerde envelop aan ons terug. Onder de eerste honderd inzenders verloten wij een veertiendaagse cruise in de Middellandse Zee. Dan kunt u alvast bedenken, waar u uw huis wilt bouwen.

 

Met vriendelijke groeten,

LVG

 

(handtekening)

 

Drs. E.M. Jaarsma

Directeur

 

Invulbon

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Bijlage: 1 gefrankeerde envelop