Nieuws

 
08 december 2008

Moeten boeken geheel worden vervangen door het beeldscherm?

Moeten boeken geheel worden vervangen door het beeldscherm?Is het zinvol om de fraai vormgegeven (en volgens velen daardoor te dure) boeken te vervangen door lezen van het beeldscherm? Naar ons idee niet. Waar we naar op zoek moeten, is welke meerwaarde ICT in het onderwijs kan bieden. Hoe kunnen we het onderwijs beter maken met behulp van ICT?Veel congressen worden eraan gewijd. Uitgevers verdringen zich om hun methodes onder de noemer 'ICT-ondersteund' of zelfs 'ICT-gestuurd' aan de man of vrouw (of nog liever de student, leerling, cursist of in het CGO de Werknemer in Opleiding = WIO) te brengen. ICT-bedrijven zijn niet meer weg te denken uit de school, ICT-managers blazen hun deuntje mee. ICT wordt soms zelfs gezien als de oplossing voor alle problemen. Toch is er nog veel ruimte om de combinatie onderwijs en ICT te verbeteren.   Verschillende rollen van ICT ICT voor administratieve processen, e-mail en tekstverwerking is natuurlijk allang ingeburgerd. ICT als vak speelt in elk lesrooster een rol. Leerlingen kunnen hun cijfers rooster (wijzigingen) of zelfs de juiste toetsresultaten via de schoolwebsite raadplegen. Bijna elke school heeft tegenwoordig minstens een open leercentrum met internettoegang en een of meer computerlokalen. In het mbo is het zeker niet abnormaal dat de school rondom computergebruik is ingericht. Traditionele klaslokalen zijn nauwelijks meer te vinden op de meeste roc's.