Ter inspiratie: niet gekozen is altijd mis!

23 april 2019

De wereld om ons heen verandert en wij veranderen mee. Het onderwijs zoekt continu naar manieren om studenten meer keuzemogelijkheden te bieden in het opdoen van extra kennis en het aanleren van zogeheten 21e-eeuwse vaardigheden. Dat moet passen bij de huidige vraag van de maatschappij en de arbeidsmarkt in het bijzonder. In het kader van maatwerk (lees keuzedelen) en deze flexibilisering van het onderwijs, is het MBO College Hilversum op zoek gegaan naar optimalisatie van de samenwerking binnen het college.

 

 Met ruim 120 opleidingen binnen 10 verschillende sectoren beschikken we over een rijkheid die we met elkaar kunnen delen. Vanuit die gedachte worden sinds dit studiejaar onze keuzedelen breder aangeboden dan bekende configuraties per opleiding. Hoe mooi zou het zijn als een student Media het keuzedeel Droning kan volgen, en als een student Verpleegkunde Visagie zich eigen maakt. Zo hebben studenten écht iets te kiezen en kunnen ze eens een kijkje nemen in een andere keuken. Mogelijk ontstaan er nieuwe inzichten voor de toekomst.

 

Hoe werkt dit in de praktijk?

Op basis van grootte biedt elk team een of meerdere keuzedelen aan die studenten van andere teams kunnen volgen. Zo biedt bijvoorbeeld Media het keuzedeel DJ-ing aan en Sport en Bewegen het keuzedeel Verdieping blijvend fit, veilig en gezond werken. Ieder team is volledig verantwoordelijk voor het eigen keuzedeel, van doceren en organiseren tot examineren. Daarnaast is er overkoepelend een Coördinator Keuzedelen aangesteld die samen met een team van specialisten klaar staat om de teams te ondersteunen, te faciliteren en de docenten en studenten te informeren. In totaal worden er dit studiejaar 18 verschillende collegebrede keuzedelen aangeboden. Allemaal in hetzelfde tijdslot op woensdagmiddag.

 

Om aandacht te genereren voor de nieuwe collegebrede keuzedelen en de studenten te informeren over het keuzeproces, is een campagne bedacht. Met slogans “Waar richt jij je pijl op?” en “Niet gekozen is altijd mis” zijn de studenten via diverse communicatiemiddelen en een keuzedelenevent geleid naar onze keuzedelenwebsite.  Op deze site kunnen studenten alles lezen over het actuele aanbod en hun keuze maken. Een soort webwinkel met keuzedelen dus. Van het succesvolle keuzedelenevent, dat wij samen met een groep Mediastudenten hebben bedacht en georganiseerd,  is door de studenten zelf een leuk filmpje gemaakt. 

 

Wat is het succes van het concept?

Het belang van de student is centraal gesteld. Van daaruit is er bereidheid getoond door de verschillende teams om samen te werken aan de flexibilisering van ons onderwijs en zijn de deuren voor studenten uit andere opleidingen geopend. Dit in combinatie met een complete on-en offline campagne, met als middelpunt een helder en communicatief keuzeportaal, maken het concept tot een succes. Maar stilstaan doen we niet. Dit is een eerste mooie stap, maar we zullen ons flexibele aanbod de komende jaren blijven uitbouwen en verbeteren.

 

Meer informatie?

Wil je meer informatie over dit initiatief bij MBO College Hilversum neem dan contact op met Jarine Lokhorst via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Ga naar Keuzedelen mbo