Met wil en juiste motivatie

Freek Ars - Arcus College Heerlen

Mijn verhaal begint eigenlijk ver voor mijn carrière binnen het onderwijs. Als rebellerende puber stond ik qua leefwereld, motivatie en denkwijze niet ver van mijn huidige doelgroep. Met een bovengemiddelde intelligentie en een stabiele gezins-/thuissituatie had ik in principe met twee vingers in mijn neus een havo/atheneum-diploma kunnen behalen. Dat werd uiteindelijk met hangen en wurgen een mavo-diploma op mijn 17de om daarna per direct in de bouw te beginnen als timmerman. Overigens zonder spijt, de keuze die ik op dat moment maakte was voor mij ook de enige juiste. Ik heb dan ook altijd ( 11 jaar lang ) graag in de bouw gewerkt, en heb met wil de juiste motivatie en mindsetting een hoop diploma's en getuigschriften in de wacht gesleept.

Na een jaar of zeven werd ik voorman-timmerman en leidde ik een ploeg timmerlieden waaronder een aantal jongens die bij mij geplaatst werden vanuit de jeugdreclassering. Waar niemand met die gasten overweg kon, kon ik er mee lezen en schrijven. Dat zette mij aan het denken en per toeval kwam er in die periode een vacature vrij binnen het Arcus College Heerlen. Een praktijk- instructeur niveau 1 werd gevraagd, ik solliciteerde en werd verrassend en wel aangenomen. Voor mij, en voor mijn gezin, een grote stap. Halvering van mijn maandinkomen, werken in een school (!), en in plaats van 3-4 kansarme jongeren, had ik er ineens een klas vol van. Daarnaast moest ik, voor behoud van contract, starten aan een hbo-opleiding. En dat deed ik. Ik behaalde binnen 4 jaar mijn hbo( Pedagogiek in deeltijd ), deed er een aparte opleiding didactiek bij en werk ondertussen alweer bijna 12 jaar in het mbo-onderwijs. En met heel veel plezier.

Het praktijkdocent-hoofdstuk heb ik weliswaar afgesloten maar heb er sinds dit jaar een nieuwe te gekke uitdaging bij. Loopbaan en Burgerschap-docent. Een voor ons ROC een relatief nieuw vak, waarin veel ruimte is voor eigen inbreng. Een goeie combinatie van het ‘oude’ vak maatschappijleer aangevuld met een grote portie loopbaanadvisering en job coaching. Ik moet zeggen, ik vind het heerlijk maar sta ook soms met grote verbazing voor de klas. Verbazing over de geringe kennis van mijn niveau 1 Entree-deelnemers over bijvoorbeeld zaken als politiek, verzekeringen, arbeidsvoorwaarden en het algemene reilen en zeilen in Nederland. Ik zal er geen specifieke voorbeelden bij halen, omdat ik een en ander wel in perspectief blijf zien, en mijn doelgroep niet te kakken wil zetten. Niveau 1 deelnemers maken een specifiek en bewerkelijk groepje jongeren, waarbij het pedagogische vlak van ons werk vaak belangrijker is dan het didactische. Voor mij in ieder geval reden te meer om mijn best te doen en "mijn kids" het licht te laten zien, zoals ik dat zelf ook ooit deed ;-)