Duurzaam op reis?

02 september 2015

Mijn vakantiebelevenissen heb ik vertaald naar praktijkvoorbeelden. Dit keer een artikel over mijn vliegreis. Wij boekten een pakketreis met een charter van Schiphol naar Tenerife. De huidige bagagebepalingen zijn geen pretje. Het enige wat ik zeker weet, is dat de handbagage tien kilo mag wegen. Het toegestane formaat is per carrier verschillend, net als de kosten voor ruimbagage. Onze rugzakken blijken binnen het formaat te vallen. Voor de koffers boek ik ruimbagage.

Ik vraag me af wat de achtergrond is. Concurrentie met de ‘prijsvechters’? Duurzaamheid? Verdienmodel?

Aan boord begrijp ik in elk geval de problematiek rondom de standaardformaten van de handbagage. De bagage met het geadviseerde formaat past precies onder de stoel voor je eigen stoel. Dat is wel handig. Ten eerste bespaart dat ruimte in de bakken boven je hoofd, maar je hebt ook al je spullen bij de hand. Die stoelen zijn natuurlijk iedere luchtvaartmaatschappij verschillend. Willen we naar een uniforme regel, dan moeten we dus uitgaan van het kleinste formaat.

Ik ben verbaasd wat er allemaal uit die handbagage komt. Onze buren aan de andere kant van het gangpad hebben een halve supermarkt bij zich. De hele vlucht (4,5 uur!) gaat de tas open en dicht en hopla, daar is weer een bakje met het een of ander. Kaas, worstjes, chips, pinda’s. Achter ons krijgen de kinderen van alles aangereikt: spelletjes, een boek (zowaar), een tablet, een spelcomputer.

Ik heb de National Geographic van april bij me. Achterstallig leeswerk! Daar lees ik een interessant artikel over de kosten van alles wat we meenemen aan boord. Daar is onderzoek naar gedaan door luchtvaarttechnici van het Massachussets Institute of Technology bij drie verschillende luchtvaartmaatschappijen. De gegevens voor een Boeing 737-800 van United staan bij het artikel.

Ik citeer: 
Extra brandstofkosten voor een item in een vliegtuig per jaar:

  
  • 7 kg handbagage: € 863,00
  • 23 kg ruimbagage: € 2.878,00
  • Nekkussen: € 37,00
  • Mobieltje: € 22,00
  • Zakje pinda’s: € 1,76
  • Tijdschrift: € 41,00
  • Volle blaas: € 26,00

Best hilarisch om dat te bekijken terwijl je in een vliegtuig zit. Die volle blaas vond ik heel interessant. De onderzoekers stellen ook: “Wil je helpen met het verlagen van het brandstofgebruik? Begin met het legen van je blaas voor je vertrekt.”

Ik kom tot de conclusie dat het besparen van de brandstofkosten de hoofdreden is van de bagagebepalingen. Maar het lijkt me toch ook een aardig verdienmodel, en dan ook nog een mooie bijdrage aan duurzaamheid. Met deze achtergrondinformatie heb je bovendien een mooi verkoopargument als reizenverkoper.

Tineke Ras Marees
Eindredacteur Tendens Toerisme en recreatie

Ga naar Tendens Toerisme en Recreatie