Perikelen bij de receptie

29 juli 2015

Mijn vakantiebelevenissen heb ik vertaald naar praktijkvoorbeelden. Dit keer een artikel over de frontoffice. De receptie bij het aparthotel waar ik verbleef, was de WiFi-zone. Ik wandelde dus regelmatig met mijn telefoon langs de balie richting het schaduwrijke terras. Dan ving ik ook weleens iets op…

Een gast kwam uitchecken. Hij leverde in wat hij in moest leveren en betaalde wat hij moest betalen. Dat was niet veel, want hij verbleef op basis van all inclusive. De receptionist haalde het gekleurde polsbandje weg bij de hele familie. De vertrekkende gast vroeg hoe hij nu iets kon aanschaffen. Het was bijna twaalf uur, tijd voor een lunch. Bovendien zou de transferbus pas tegen 20.00 uur komen. Hij had nog wel wat eten en drinken nodig!

Bij dit aparthotel is het echter niet mogelijk iets contant af te rekenen. Bij alle voorzieningen werkt men op rekening. Ben je eenmaal uitgecheckt dan is ook je rekening gesloten. De verzorging houdt om 12.00 uur op. Dat begreep de gast, maar hij wilde met zijn drie kleine kinderen (2, 4 en 6, schat ik) geen toestanden om ergens te gaan eten. “Impossible”. De man werd steeds bozer, maar dat hielp hem niks. Hij zou nog wel iets van zich laten horen, brieste hij in het Engels.



Een aankomende, Duitse gast had een heel ander probleem. Zijn oog viel bij binnenkomst meteen op de classificatie: drie sleutels. Hij ontplofte bijna van boosheid. Hij had zo gezocht naar een viersterrenaccommodatie en had op de site met internationale classificatie dit aparthotel gevonden. En nu blijkt het slechts drie sleutels te zijn. Hij zou hier werk van maken. Zijn Rechtsanwalt wist hier wel raad mee.

Ik heb de reacties bij de receptie niet afgewacht, ook al in verband met de privacy van de gasten. Ik moet zeggen dat ik het ook vreemd vind dat je op de datum van vertrek na 12.00 uur niets meer kunt gebruiken aan het zwembad of bij het restaurant. Je moet daarvoor het complex verlaten en maar zien dat je weer naar binnenkomt (want de sleutel van het hek heb je ook ingeleverd). 


De Duitse gast kan vermoedelijk niet weten hoe het zit met de classificatie in Spanje. Hotels hebben sterren, maar appartementen en aparthotels krijgen sleutels. Vier sleutels is maximaal en te vergelijk met vijf sterren. Wil je een viersterrenappartement dan moet je dus op zoek naar een driesleutelappartement en dan zelf goed naar de voorzieningen kijken. Een internationale vergelijking kwam blijkbaar voor dit complex uit op vier sterren, wat ik mij best kan voorstellen gezien het aantal voorzieningen.

Twee mooie casussen. Natuurlijk geef ik die ook aan onze auteurs door. Wellicht komt u ze, inclusief een mooi antwoordmodel, wel tegen in een van onze werkboeken!

Tineke Ras Marees
Eindredacteur Tendens Toerisme en recreatie

Ga naar Tendens Toerisme en Recreatie