Bezoek Congres Travel Tomorrow

25 november 2015

Op 19 november 2015 was ik aanwezig bij het Reiswerk congres over de medewerker van de toekomst. Dit in reactie op het ANVR rapport Travel Tomorrow (juni 2015), waar de toekomstige reisconsument centraal staat. Absoluut een interessante bijeenkomst.

In juni 2015 publiceerde de ANVR het rapport Travel Tomorrow. Een rapport waarin de toekomstige reisconsument in beeld wordt gebracht en wat dat betekent voor reisbedrijven. De ANVR geeft aan ‘dat het rapport goede handvaten geeft waarmee reisbedrijven keuzes kunnen maken voor de toekomst en het biedt praktische tips en hulpmiddelen voor de uitvoering van die strategische keuzes’. Meer info over het rapport vind je hier

Anneke, Fred, Charlotte en Sofie
In het rapport worden vier toekomstige reisconsumenten geïntroduceerd:

  • Anneke, gaat voor het gemak
  • Fred, wil efficiency
  • Charlotte, gaat graag op avontuur
  • Sofie, wil graag bediend worden

Elke van deze zogenaamde persona’s heeft zijn eigen kenmerken en behoeftes.

Medewerker van de toekomst
Samen met professionals uit de praktijk en docenten mocht ik in beeld brengen door wie Fred het beste bediend kan worden. Hulpmiddel was de zogenaamde Customer Journey (een stroomschema waarin per fase van oriëntatie tot en met evaluatie het gedrag en behoeftes worden beschreven) van Fred.
De medewerker die Fred moet gaan bedienen in de toekomst is een 24/7 type, een digital native, actiegericht en zeer ICT onderlegd. ICT was gedurende de middag wel het toverwoord.

Tendens Toerisme en Recreatie
Actualiteit is belangrijk in de leermiddelen Tendens Toerisme en Recreatie. Onze auteurs zijn zich dat goed bewust want Alberdien Terpstra behandelt Anneke, Fred, Charlotte en Sofie en ook Jos ten Haaf besteedt in zijn werkboek Frontoffice Reisbranche aandacht aan deze doelgroep indeling.
Ook voor ICT hebben we genoeg aandacht. We werken samen met bedrijven als Stratech, Travelport, Travelsearch/ Toeristiek, BAS en iTesso.

Dat we trends en ontwikkelingen belangrijk vinden blijkt wel uit het feit dat elk hoofdstuk in de theorieboeken eindigt met Trends en ontwikkelingen.

 

Ga naar Tendens Toerisme en Recreatie