Van oud-student tot eindredacteur lesmethode

19 augustus 2015

Eindredacteur Esther van Andel stelt zich voor.

Een collage maken, een mindmap, een quiz of een diagram. Meedoen aan een poll of een interactieve tijdlijn uitpluizen. Animaties of filmpjes kijken en memory spelen. De nieuwe lesmethode van Edu’Actief ondersteunt leerprocessen en het zelfstandig leren en maakt studeren veel leuker.

Hoe anders was dat 15 jaar geleden, toen ik de opleiding Hotelmanagement volgde. Ik werd ‘geprikkeld’ met zware literatuur en praktijklessen. Ik geloof er dan ook heilig in dat leerlingen met de nieuwe lesmethode ‘beter bij de les blijven’. Want is het niet veel leuker om dingen zelf te doen, in plaats van constant te luisteren naar de docent?

‘Digital first’ is dan ook het credo. En dat is te merken ook. Leerlingen van de opleiding Manager/ondernemer horeca worden getrakteerd op een amuse van korte, bondige alinea’s lesstof in hun theorieboek, waarna ze online worden uitgedaagd om de stof in een andere context toe te passen. Met mindmaps, diagrammen en alle andere nuttige apps zoals hierboven beschreven. Een heerlijk toetje, als je het mij vraagt.

Ik vind het dan ook een enorme eer om als eindredacteur mee te werken aan lesstof die toekomstbestendig is. En alle kansen en mogelijkheden van de online wereld benut. Het leuke is dat deze samenwerking ook online ontstond. Ik stuitte op een oproep op Twitter van @EduActief: Auteurs gezocht voor Ondernemer horeca/bakkerij. Met de diploma’s Hotelmanagement en Journalistiek kon ik dit natuurlijk niet aan mijn neus voorbij laten gaan…

Voor ik het wist zat ik aan tafel met Reba de Graaf, productmarktmanager bij Edu’Actief, en kreeg ik tijdens de auteurscursus de opzet van al het lesmateriaal onder de knie. Inmiddels ben ik als eindredacteur drie lesmodules verder. Ik begeleid de auteurs bij het schrijven van prikkelende opdrachten en bondige theorie. En maak alles ‘webproof’. Dat betekent korte zinnen formuleren en mediumneutraal schrijven. Daarbij zijn uitspraken als ‘de opdracht op de volgende bladzijde’ en ‘ga naar opdracht 12’ taboe. Het internet kent immers geen pagina-indeling.

Over enkele maanden hebben mijn auteurs en ik de complete leergang voor Manager/ondernemer horeca samengesteld. Nu worden passende filmpjes gemaakt in een fictief hotel. Daarna verschijnt alles op papier… en online. Ik kijk nu al uit naar het resultaat.

Esther van Andel
Eindredacteur Tendens Ondernemer Horeca

Ga naar Tendens Ondernemer Horeca