De waardering van een student over een goed geschreven boek is erg leuk

09 juni 2016

Het overbrengen van lesstof tijdens een les gaat mij over het algemeen goed af. Ik gebruik voorbeelden uit de praktijk en probeer zoveel mogelijk het niveau van de groep te lezen. Tijdens mijn lessen is er veel interactie in de klas. Ik dacht altijd dat het schrijven van een studieboek niet zo moeilijk kon zijn. Maar leerstof via een boek overbrengen is lastig. De stof wordt ineens een stuk droger. Je kunt niet het niveau van de groep bepalen en er is geen interactie.

In een boek wil ik variatie aanbieden, ik wil als auteur geen lappen stof aan de lezer voorleggen omdat ik weet dat dit geen succes is. De lezer is dan snel afgeleid. Ik gebruik graag verschillende werkvormen, plaatjes en leuke weetjes in de teksten, hierdoor blijft de lezer betrokken bij de stof.

Om de opgedane kennis te toetsen zitten er in de boeken ook veel opdrachten. Bij het omschrijven van de opdrachten moet alles gedetailleerd opgeschreven zijn. Het is makkelijk om te denken ‘Dat weet de lezer wel.’ Maar wie bepaalt dat? De lezer van het boek staat aan het begin van de carrière. Ik kan er dus niet vanuit gaan dat de lezer alles al weet. Zelf heb ik heel veel ervaring in de horeca, dus voor mij is het vanzelfsprekend. Maar weet de lezer ook wat bedoeld wordt met fileren, trancheren of decanteren?

In de les kan ik een met water gevulde wijnfles overschenken in een karaf. De student ziet wat ik doe en snapt het decanteren. Maar als ik hetzelfde via een boek wil uitleggen, zal ik moeten werken met scherpe foto’s, plaatjes en duidelijke tekst. Ik lees het dan nog een aantal keren door en vindt dat het dan goed is en stuur alles door naar de eindredacteur.

De eindredacteur bekijkt het vanuit een andere hoek en geeft het soms weer terug om nog aan te passen. Dit kan heel frustrerend zijn want ik denk dat ik aan alles hebt gedacht. Maar soms vergeet ik simpele dingen te benoemen. Dan heb ik toch weer gedacht ‘Dat weet de lezer wel’, maar juist die kleine punten zijn heel belangrijk bij het schrijven van boeken. Het schrijven van een boek is een nauwkeurige, tijdrovende aangelegenheid.

Maar als alles is goedgekeurd en het boek wordt uiteindelijk gedrukt, dan geeft dit wel een goed gevoel. Ik weet namelijk dat veel studenten de boeken nog heel lang zullen bewaren om als naslagwerk te gebruiken. Dit heb ik zelf ook heel lang gedaan. Dit maakt mij toch wel trots als ik een student zie met mijn boek. Het schrijven is moeilijk maar de waardering van de student over een goed geschreven boek is erg leuk. Hierdoor worden mijn eigen lessen nog leuker.

Jeroen ter Wal
Ariva Wijnbeleving

Ga naar Tendens Bediening