Wat speelt er zoal bij de gebruikers?

11 november 2015

De afgelopen weken is er weer regelmatig contact geweest met de verschillende gebruikers. Iedereen is enthousiast over de rijke leeromgeving met veel uitdagende opdrachten en multimedia, maar er zijn ook kritisch opmerkingen. De volgende zaken zullen daarom vanaf half januari worden gefaciliteerd via de docentenkant.

Over de volgende zaken wordt nagedacht:

• Overzichtelijke pdf-bestanden met alle antwoorden van de opdrachten per module. Deze bestanden worden aangeboden aan de docenten via de bronnenbak in 24boost. Deze bestanden zijn straks te vinden door erop te zoeken.
• Pdf-bestanden van de toetsen, de antwoorden, de waardering per toets-item en de cesuur van elke aparte moduletoets. Ook terug te vinden in de bronnenbak.
• Er wordt nagedacht over een mogelijkheid om antwoorden digitaal met studenten te delen.
• In het voorjaar maken we per module een overzicht, in pdf, waarbij achter elke opdracht het leerdoel staat vermeld met ook aangeven of het een R of T1 opdracht is. R = kennis en T1 = toepassen.
• Technisch wordt er gewerkt aan de opmaak van briefhoofden bij bepaalde opdrachten. Die staan op het scherm nu achter elkaar en dat is storend.
• Toelichting en uitleg hoe je met verschillende onderwijskundige en didactische scenario’s optimaal kunt werken met secretarieel.info. We zullen hier gebruik maken van de ervaringen van de eerste gebruikers.

Andere aandachtspunten voor gebruikers:
• Let op dat er twee nieuwe toetsen voor Post verwerken zijn geüpload. In de eerste versie zaten een paar vervelende fouten bij de puntentelling en was de formulering niet scherp genoeg bij een aantal vragen. Gebruik dus de laatste versie van de A en B-toets. Je vindt ze onderaan in het overzicht bij de toetsen.
• Roc Nijmegen kwam met de opmerking dat studenten het lastig vinden om voor een toets de Vakkennis- en Beter werken-bronnen via het scherm door te nemen. In de inhoudsopgave staan deze bronnen onder elkaar per module. Als je daar de eerste vakkennisbron aanklikt en vervolgens rechts onderaan steeds via Volgende doorklikt naar de volgende bron (zie het als het omslaan van een pagina in een boek) kun je eenvoudig alle bronnen doornemen. Het zal een kwestie van gewenning zijn. Als dit bij meer scholen speelt, laat dit dan de accountmanager weten.

Er kwam ook een vraag binnen over de waarde van de score bij een toets. Wat betekent het getal? Het getal is een cijfer. Dat is wel een interessant punt omdat het cijfer wordt bepaald door de cesuur die wij hebben bepaald. We kunnen ons voorstellen dat de docent daar invloed op wenst uit te oefenen. Deze wens staat op de roadmap voor 2016. We zullen u berichten wanneer deze functionaliteit beschikbaar komt.

Een andere vraag was of wij kunnen adviseren welke vragen kunnen worden overgeslagen. Dat is niet aan ons. Maar als in het voorjaar de koppeling van de opdrachten met de leerdoelen is gemaakt kunt u kiezen om van bepaalde leerdoelen maar één in plaats van drie opdrachten te laten uitvoeren.
Eind januari/begin februari 2016 willen Edu’Actief en Courseweb graag een centrale gebruikersbijeenkomst organiseren centraal in het land met zoveel mogelijk gebruikers. We willen eerst even polsen of daar breed belangstelling voor is. Wilt u via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  een mail sturen naar Edu’Actief en aangeven of u daarin bent geïnteresseerd? We zien graag op korte termijn uw reactie tegemoet.

Ga naar Secretarieel.info