Van perfectionist naar optimalist?

10 juni 2016

In april zijn we gestart met het plaatsen van speciale artikelen, geschreven door Peter Vos, over het secretariële werkveld. Peter is een zeer ervaren trainer en schrijver van meerdere boeken rondom persoonlijke en team-effectiviteit. Deze maand heeft hij het over SCHOP. 

In dit derde en laatste artikel voor de zomerperiode ga ik op de in op perfectionisme uit de “gebruiksaanwijzing van secretaressen”. Ik gebruik hierbij het ezelsbruggetje SCHOP.

  • Solisme
  • Creativiteit
  • Helpen
  • Optimisme
  • Perfectionisme

De Solist en de Helper zijn in het eerste artikel behandeld. De Creatieveling en Optimist in het vorige artikel en dus blijft de Perfectionist over.

Perfectionisme is tot op zeker hoogte natuurlijk prima. Perfectionisten willen het beste uit zichzelf halen en het beste resultaat creëren, het geeft plezier en zorgt ervoor dat ze trots kunnen zijn op zichzelf. Iets zo goed mogelijk willen doen motiveert en inspireert. Het wordt pas een probleem als er altijd gestreefd wordt naar perfectie. Dan ben je nooit tevreden. Je verwacht altijd 200% inzet van jezelf. En je kunt zo bang worden om het niet goed te doen, dat je nergens meer aan begint. 

Ongezond perfectionisme leidt tot faalangst. Faalangst leidt tot uitstellen en hoe meer er uitgesteld wordt, hoe moeilijker het wordt actie te ondernemen. Dit is een vicieuze cirkel die uiteindelijk leidt tot stilstand. Het is een lastig te veranderen en stevig verankerde eigenschap. Vaak worden secretaressen juist geselecteerd op deze kwaliteit en dat terwijl de valkuilen legio zijn. 


Belangrijk is het vroegtijdig bewust te worden van de kracht van imperfectie, fouten durven te maken en daarvan te leren en zo optimaal te leren werken in plaats van perfect te werken. (Uit imperfectie kan ook succes voortkomen. Het beroemde gele post-it blokje is het resultaat van lijm die niet goed plakte.) Je karakter en unieke eigenschappen zijn ontstaan door vallen en opstaan. Je hoeft niet perfect te zijn. Je hoeft alleen maar jezelf te zijn! Gemakkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Dit zijn zo maar een paar uitspraken die ik regelmatig hoor:

PERFECTIONISME: 'Ik ga elke keer voor de 10+. Ik check mijn werk meerdere malen voordat ik tevreden bent. Ik vind dat je vaak te weinig tijd hebt om de dingen echt goed te doen. Ik ervaar vaak tijdsdruk. Ik ontvang complimenten over de kwaliteit van mijn werk, maar twijfel er toch aan of het werk wel goed genoeg is. Ik geef moeilijk werk uit handen omdat ik het zelf beter kan. Ik houd het liefst zelf de touwtjes in handen waardoor er regelmatig te veel werk op mijn bordje ligt. Ik ben niet vaak echt tevreden. Ik vind het lastig feedback te krijgen. Ik
neem regelmatig werk mee naar huis. In mijn opvoeding is me geleerd alles wat ik doe zo goed mogelijk te doen. Ik kan niets ‘quick & dirty’ doen. Het loslaten van perfectionisme is lastig als het in mijn genen zit. Na wat schade en schande is het me toch gelukt om er vaker optimalist te zijn in plaats van perfectionist.'

Om perfectionisme te leren beteugelen is het erg belangrijk om consequent aan verwachtingsmanagement te doen. Perfectionisten overstijgen de verwachtingen van de ander vaak. Door regelmatig te vragen wat de ander verwacht leer je optimaler te werken. Vraag ook regelmatig om feedback en leer daarvan!

Verder is het goed om te weten dat:

  • Niemand perfect is
  • Je jezelf niet steeds hoeft te vergelijken met anderen
  • Je meer bereikt dan je je beseft als je focust op wat goed genoeg gaat
  • Elk resultaat een goed resultaat is
  • Er zonder mislukking geen succes is
  • Een inzet van 200% niet bestaat en 80% goed genoeg is en langer vol te houden
  • Niemand van je verwacht dat je perfect bent (behalve perfectionisten..)

Er is op het internet een scala aan tips te vinden!

Vanaf september ga ik in op allerlei ontwikkelingen in het vak van secretaressen. Zijn aankomende secretaressen hier voldoende op voorbereid?

  • Zijn secretaressen proactief en wat betekent dat?
  • Geven secretaressen voldoende feedback en staan ze echt open voor feedback?
  • Wat is ontzorgen op hoog niveau?
  • Hoe ziet de functie van een Projectassistent er uit?
  • Werken secretaressen voldoende vanuit hun eigen prioriteiten of nog teveel vanuit de prioriteiten van diegenen waar ze voor werken?


Vragen en ideeën voor te behandelen onderwerpen zijn welkom!

Peter Vos
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ga naar Secretarieel.info