Nieuws

 
08 december 2008

Moeten boeken geheel worden vervangen door het beeldscherm?

Moeten boeken geheel worden vervangen door het beeldscherm?Is het zinvol om de fraai vormgegeven (en volgens velen daardoor te dure) boeken te vervangen door lezen van het beeldscherm? Naar ons idee niet. Waar we naar op zoek moeten, is welke meerwaarde ICT in het onderwijs kan bieden. Hoe kunnen we het onderwijs beter maken met behulp van ICT?Veel congressen worden eraan gewijd. Uitgevers verdringen zich om hun methodes onder de noemer 'ICT-ondersteund' of zelfs 'ICT-gestuurd' aan de man of vrouw (of nog liever de student, leerling, cursist of in het CGO de Werknemer in Opleiding = WIO) te brengen. ICT-bedrijven zijn niet meer weg te denken uit de school, ICT-managers blazen hun deuntje mee. ICT wordt soms zelfs gezien als de oplossing voor alle problemen. Toch is er nog veel ruimte om de combinatie onderwijs en ICT te verbeteren.   Verschillende rollen van ICT ICT voor administratieve processen, e-mail en tekstverwerking is natuurlijk allang ingeburgerd. ICT als vak speelt in elk lesrooster een rol. Leerlingen kunnen hun cijfers rooster (wijzigingen) of zelfs de juiste toetsresultaten via de schoolwebsite raadplegen. Bijna elke school heeft tegenwoordig minstens een open leercentrum met internettoegang en een of meer computerlokalen. In het mbo is het zeker niet abnormaal dat de school rondom computergebruik is ingericht. Traditionele klaslokalen zijn nauwelijks meer te vinden op de meeste roc's.  
 
01 december 2008

Congres BTG Handel, verleg je grenzen

http://www.verlegjegrenzen.eu   Maastricht, 27 en 28 november 2008   Grenzen verleggen door aandacht te besteden aan internationalisering (letterlijke grenzen) en het delen van kennis (gemeenschappelijke, figuurlijke grenzen), maar vooral ook aan anders denken en doen als manager, dus het verleggen van persoonlijke grenzen. Na een aantal jaren van focus op onderwijskundige verandering richten de meeste roc's nu de blik op de eigen organisatie. Verantwoordelijkheden meer bij het team leggen, coachend leiderschap, teamontwikkeling, dit zijn de zaken waar ook u aan werkt.   De Btg Handel vond dit jaar plaats op een prachtige locatie: Kasteel Vaeshartelt, net buiten Maastricht. De dagvoorzitter was Frans Schatorjé (bestuurslid Btg Handel). De opening van het congres werd verzorgd door Tiny Pheninckx (voorzitter Btg Handel). Met een aantal topsprekers in het programma en een breed scala aan workshops was er voor de onderwijsmanagers een ruime keuze om het dagprogramma naar wens in te vullen.   Na de lunch kon iedereen bij 'IJsco Ali' een verrukkelijk Turks ijsje ophalen. De opleidingsmanagers Handel konden de verleiding niet weerstaan om toch te proberen niet in de maling te worden genomen door de ijscoman. De daarbij opgevoerde show zorgde voor de nodige hilariteit.   Verleggen van persoonlijke grenzen Uitgeverij Edu'Actief b.v. besteedde aandacht aan het thema, Verleg je grenzen, door 's avonds een workshop Vuurspuwen te organiseren. De opleidingsmanagers werden uitgedaagd om hun eigen grenzen te verleggen door hun angst te overwinnen.   'Het verleggen van persoonlijke grenzen is voor iedereen anders. Voorwaarde is dat je je grenzen verkent en erkent. Dit werd vol vuur gedaan tijdens de workshop Vuurspuwen. Degene die een eerste vlam gespogen had, was niet meer te stoppen. De adrenaline die dan vrijkomt, is grensverleggend, aldus Coby Willems, implementatieadviseur bij Uitgeverij Edu'Actief b.v.'   In de huiskamer van Edu'Actief konden de deelnemers op een roze zitzak, met een laptop op schoot, interactief grenzen verleggen. Wie had dat gedacht! Wat is er nodig om je team grensverleggend te maken, wat heb jij nodig om dit te kunnen begeleiden? Interactie en digitale hulpmiddelen maken het mogelijk om over grenzen heen samen te werken, te brainstormen en belangrijke processen in gang te zetten. Edu'Actief ondersteunt u daarbij.   www.edu-actief.nl   www.schonenvaart.nl   www.methodecontext.nl      
 
25 november 2008

Waarom ben je ooit docent geworden?

Waarom ben je ooit docent geworden? Deze vraag stelde ik een tijdje geleden aan een docent. 'Ik wilde met jongeren werken', zei de docent. 'Ik geniet nog steeds van de omgang met de jongeren. Maar ik heb daar steeds minder tijd voor, lijkt het wel. Ik ben een halve dag bezig met alle administratieve klussen die het docent-zijn met zich mee brengt.'  Op de terugweg naar Meppel dacht ik hierover na. Het kost erg veel tijd om alles wat je bij leerlingen ziet, meet en met ze bespreekt, bij te houden. De deskundigheid die nodig is voor de vertaling van de leervraag van de leerling naar een passend antwoord, een goede leerroute, ligt bij de docent. Echter, de manier waarop dit alles vorm gegeven moet worden vraagt in deze competentiegerichte tijd een hoop administratieve en digitale kennis. Gegevens invoeren in het leerlingvolgsysteem, het ELO vullen met het juiste materiaal, gespreksverslagen maken, studiewijzers ontwerpen, projecten bedenken, wanneer geef je nog les? Wordt het tijd voor administratieve ondersteuning voor de docent? Een andere docent gaf als antwoord op de vraag uit de titel: 'Ik ging voor het vak. En het vak overbrengen was belangrijk voor me. Maar nu moet ik in gesprek met de leerlingen. Ik heb veel te maken met hun problemen en die problemen maken het vaak heel lastig om nog op een 'normale' manier les te geven. Ik ben meer groepsleider geworden dan dat ik docent kan zijn. Niet dat ik dat niet leuk vind hoor.'