Edu’Actief maakt werk van onderwijs, docenten maken verschil

20 januari 2015

Edu’Actief ontwikkelt al 25 jaar leermiddelen voor het beroepsonderwijs. Directeur Jannes Hessels kijkt terug op bijzondere jaren waarin één ding nooit veranderd is. “Als uitgeverij zorg je voor de basis, de content, in welke vorm dan ook. Maar het is de docent die het tot leven laat komen.”

25 jaar geleden ontwikkelde Edu’Actief de eerste lesmethodes. Wat deed jij in het jaar 1990?
Jannes Hessels: “Dat is erg lang geleden. Ik was 24 en had een heel ander leven. Het was een druk jaar met veel veranderingen. Ik deed een paar dingen tegelijk. Afstuderen aan de lerarenopleiding op Windesheim. Nederlands en Geschiedenis heb ik daar gedaan. Tegelijk ben ik toen gaan werken voor Kluwer in Deventer. En in hetzelfde jaar was mijn vrouw ook nog zwanger van ons eerste kind Lara.”

Je ging niet aan de slag in het onderwijs. Had je gedacht dat je 25 jaar later zou werken bij een bedrijf dat leermiddelen ontwikkelt?
“Nee. Voordat ik hier kwam had ik niet gedacht dat ik ooit nog werk zou doen gerelateerd aan het onderwijs. Ik koos er destijds bewust voor om te solliciteren bij een uitgeverij. Ik heb altijd iets gehad met uitgeverijen. Eigenlijk wou ik journalist worden, maar ik werd uitgeloot voor de opleiding. En toen dacht ik, ik ga iets doen wat er op lijkt: Nederlands studeren.”

Hoe kijk je terug op je lerarenopleiding? Komt deze van pas bij het werk dat je nu doet?
“Ik ben blij dat ik op mijn lerarenopleiding terug kan vallen. Je kunt je voorstellen wat het is om voor de klas te staan, hoe het is om een groep leerlingen les te geven. En hoe ingewikkeld het soms is om die groep leerlingen bij de les te houden. Ik probeer die ervaring mee te nemen bij de ontwikkeling van nieuwe producten in deze nieuwe tijd. Met smartphones en internet. Leerlingen komen nu de klas in met verschillende voorkennis, doordat ze internet binnen handbereik hebben. Leermiddelen moet daar op afgestemd worden.”

Wat is je bijgebleven uit je eigen schooltijd?

“Mijn leraar van de lagere school, meneer Bangma. Als we geschiedenis kregen ging het lesboek al na één pagina aan de kant en kwamen er mooie verhalen. Docenten maken gewoon echt het verschil in de klas. Als uitgeverij zorg je voor de basis, de content. Maar het is de docent die het toepast in een les en het tot leven laat komen.”

Welke typische kenmerken hebben van Edu’Actief een succes gemaakt?
“Het goed begrijpen wat het is om voor het beroepsonderwijs leermiddelen te maken. Wij hebben altijd dichtbij de klant gestaan en producten gemaakt die het onderwijs van ons heeft gevraagd. We zijn groot geworden door goed te luisteren. Leermiddelen op maat te maken, zelfs voor hele specifieke doelgroepen. Juist die ervaringen helpen ons nu enorm bij de ontwikkeling naar gepersonaliseerd onderwijs. Om als het ware onderwijs op maat te maken. Daar ligt onze kracht.”

Welke leermiddelen van Edu’Actief hebben een indruk op je gemaakt?
“Meerdere. inORDE was één van de eerste leermiddelen waar ik mee te maken kreeg toen ik vijf jaar geleden bij Edu’Actief begon. Een methode gemaakt voor jongens en meiden die de beveiliging in willen. Jongeren die hands-on aan de slag willen, in de praktijk. In de methode is veel multimedia verwerkt, met sprekende voorbeelden. Een mooie combinatie aan content in een lesmethode.
Een andere methode die veel indruk heeft gemaakt, niet alleen bij mij maar ook bij veel docenten en leerlingen, is Schonenvaart. Een vernieuwende methode voor de sector Economie met veel digitale elementen. Helaas was het een iets te moderne methode voor die tijd. Dat is ons destijds terecht verweten. Maar het laat wel zien dat we altijd vernieuwend zijn geweest en al vroeg zijn begonnen met het ontwikkelen van digitale leermiddelen. Hier hebben we van geleerd om juist mee te groeien met het onderwijs, in plaats van voorop te lopen als het gaat om vernieuwingen.”

Hoe kijk je nu tegen digitaal onderwijs aan?
“Tegenwoordig zijn digitale leermiddelen niet meer weg te denken uit het onderwijs. Ons leven wordt steeds digitaler. Ik weet nog goed dat ik in 1999 in Californië op een conferentie was over internet. Toen zeiden ze tegen mij, het zou kunnen zijn dat in de toekomst internet ingebouwd is in de auto. Ik dacht toen: met internet kunnen we leuke dingen doen, maar in de auto? Ik geloofde er niks van. Maar ja, we hebben het zien gebeuren. En zulke grote veranderingen gaan ook gebeuren in het onderwijs. Zo zal gepersonaliseerd leren over een niet al te lange periode een grote rol gaan spelen in het onderwijs. Ik denk zelfs dit jaar al.”

En als we iets verder in de toekomst kijken. Hoe ga je de komende 25 jaar werk maken van onderwijs?
“Waar je veel mensen over hoort praten, zoals sir Ken Robinson, is dat eigenlijk ons hele onderwijssysteem zou moeten veranderen. Iets waarvan ik vind dat het ook het beste zou zijn voor het onderwijs. Het onderwijssysteem stamt uit de industriële revolutie. Je leidde studenten op voor een specifieke baan. Het was op school al duidelijk wat deze mensen later gingen doen. Maar die zekerheid is weg. Banen veranderen. Veel jongeren die nu een opleiding volgen, krijgen straks een baan die nu nog niet bestaat. Daarom zou het beter zijn het onderwijssysteem om te draaien. Met de beste docenten voor de klas. Zodat het onderwijs voorop loopt in alle ontwikkelingen en afgestudeerden nieuwe kennis meenemen naar het bedrijfsleven.

En ik vind dat docenten meer gewaardeerd moeten worden. Ik las laatst nog een artikel dat als je in Zuid-Korea een goede docent of professor bent, dan kun je veel geld verdienen. Daar word je heel erg gewaardeerd voor wat je doet. Je wordt daar heel erg gezien als iemand die ervoor zorgt dat je mensen opleidt voor de toekomst en dat dit belangrijk is. Ik heb het idee dat die gedachte hier ook langzaam komt. Bij Edu’Actief geloven we hier in ieder geval wel in. Het is volgens mij cruciaal voor alle vernieuwingen die nog komen in het beroepsonderwijs.”

Tekst: Yvonne van Zuiden
Foto: Ilse Broeken

Meer over 25 jaar Edu'Actief
www.edu-actief.nl/25jaar