Peter Heerschop: “De docent die je aan het denken zet, blijft je bij”

27 maart 2014

Cabaretier en leraar. Peter Heerschop is het allebei. Het grote publiek kent hem vooral van zijn grappen, maar zijn hart ligt toch echt voor een groot deel bij het onderwijs. “De leraar in mij is groter dan de cabaretier. Die twee sluiten elkaar gelukkig niet uit. In het theater gebruik ik veel situaties uit het onderwijs.”

 

Toch is het daadwerkelijk voor de klas staan volgens Peter Heerschop iets heel anders dan op het podium staan. “Lesgeven is voortdurend feedback krijgen. En het zet je steeds weer aan het denken. Daarom is het onderwijs ook zo leuk, omdat het je veel diepte geeft.”

Heerschop treedt naast het podium veel op als gastspreker over het onderwijs. Op 2 april staat hij op de Conferentie voor onderwijsvernieuwing en ICT. De man die zijn loopbaan begon als gymleraar blijft dus nauw betrokken bij zijn passie. “Mijn vrouw en veel vrienden van me zitten in het onderwijs. En ik geef zelf vele avonden les op de ALO in Amsterdam. Eigenlijk heb ik meer onderwijs om mij heen dan artiesten.”

Peter Heerschop vindt lesgeven geweldig. “Het mooiste is de lach op iemand zijn gezicht wanneer hij snapt wat je hem hebt geleerd. Het geeft ook een goed gevoel wanneer je merkt dat jij en de leerling op dezelfde golflengte zitten. Maar ik heb, en dat zal iedere docent bevestigen, ook aangehikt tegen alles om het lesgeven heen. Alle vergaderingen, de vaste schoolstructuren, de afspraken en de dodelijke zin: ‘we moeten nou eenmaal één lijn trekken...En er was weinig ruimte om leerlingen anders te benaderen. Dat vond ik echt vervelend.”

De lessen die hij nu geeft op de ALO kan Heerschop naar eigen zeggen nog tot zijn zeventigste geven. “Ik vind het leuk om mensen enthousiast te maken over lesgeven.” In tien lessen leert hij aankomende docenten er achter te komen wat hun visie is op het vak. “Leerlingen hebben een zwak voor docenten die oprecht en geloofwaardig zijn. Hoe beter je jezelf kent als professionele opvoeder, hoe meer je kunt betekenen.” Docenten zijn in de ogen van Peter Heerschop belangrijk, net als het werk dat zij doen. “Een docent kan een leerling laten voelen dat hij iets kan en er toe doet. Als je er alleen maar bent om lesstof over te brengen dan mis je één belangrijk ding, namelijk dat het toch tussen mensen moet gebeuren.”

Op de Conferentie voor innovatie en onderwijsvernieuwing zal Peter Heerschop zijn onderwijshart laten spreken en proberen docenten mee te geven waarom hun werk belangrijk is. “In de 28 jaar dat ik op school heb gezeten en heb gestudeerd zijn er maar vijf docenten die me zijn bijgebleven. Niet de docenten die me de tikspelletjes hebben geleerd, wat ook heel belangrijk was. Maar na vijf spelletjes kon ik zelf ook nog genoeg variaties bedenken. Ik had ook een leraar die steeds weer hamerde op waarom doe je dingen zoals je ze doet? En wat is je visie erachter? Dat is degene die mij steeds weer aan het denken zette. Daar denk ik nog steeds aan.”

Conferentie voor onderwijsvernieuwing en ICT
Kom 2 april naar Congrescentrum 1931 in 's-Hertogenbosch. De presentatie van Peter Heerschop is om 15.15 uur in ruimte Limousin 1.