Onderwijsvernieuwing centraal op docentendag praktijkonderwijs

19 maart 2013

Ruim 130 geïnteresseerden kwamen afgelopen week naar Amersfoort voor de docentendag praktijkonderwijs. Het thema dat centraal stond deze dag: 'Onderwijsvernieuwing, hoe doe je dat?'

docentendagpro
"De docent is ook ondernemer!"

"Ziet de docent zichzelf ook als ondernemer?" Jan Hofman, locatieleider van praktijkschool Accent Nijkerk, opende de bijeenkomst met een inspirerend betoog over de rol van de docent. Zijn advies: "Zie kansen en mogelijkheden en zo weinig mogelijk beren op de weg."


Workshops

Na de opening, waar Roland Loos het 'uitgeefstokje' officieel overgaf aan Julia Tamba – van Santen, volgde een reeks interessante workshops over onderwijsvernieuwing. De workshops 'werken aan kansrijk beroepsgericht onderwijs', 'De som is meer dan het geheel der delen', 'onderwijsvernieuwing = verandering' en 'competentiegericht meten en volgen' werden goed bezocht.


docentendagpro2Rode pepertje

De bestbezochte workshop was 'Werken aan kansrijk beroepsgericht onderwijs', gegeven door Helma Klein Nagelvoort. In haar workshop vertelde ze het verhaal van het rode pepertje. Een metafoor voor de praktijkschool leerling: "Hij of zij lijkt soms klein en het is niet altijd hoe deze jongeren reageren, maar ze zijn pittiger dan we denken. Door juiste pedagogische begeleiding haal je er genoeg pit uit.", aldus Helma. Haar presentatie leverde veel positieve reacties op. "Nu valt alles op zijn plek", aldus een van de deelnemers.

 docentendagpro3