Welbevinden van scholieren

21 juni 2010
 
Welbevinden van scholieren
 
Alweer een nieuwsbericht:
 
Scholier met vuurwapen in les
GELEEN - De politie heeft donderdag in Sittard twee 15-jarige scholieren uit Geleen en Beek in de kraag gevat wegens wapenbezit en mishandeling van een medescholier.
Bron: www.nu.nl

Hoe vaak gebeurt het niet dat er een dergelijk persbericht verschijnt? Agressie onderling bij scholieren lijkt de laatste tijd veel vaker voor te komen. Wat is hier de reden van? Is het tegenwoordig meer geaccepteerd om je zo te uiten? Heeft de jeugd een korter lontje, of zijn het de media die overal veel sneller bovenop zit?
 
Volgens bioloog Nicolaas Tinbergen zijn er vier verklaringen die een rol kunnen spelen bij het vertonen van agressief gedrag:
  • Fysiologische verklaring: door hormonen ( testosteron). Muizen waarbij dit hormoon was weggenomen vertoonden geen agressief gedrag meer naar hun jongen toe. Sommige mensen hebben een hoog testosterongehalte en kunnen hierdoor meer agressie vertonen.
  • Ontologische verklaring: door afwezigheid van het PET-1 gen. Dit gen zorgt tijdens de ontwikkeling van een foetus voor het ontwikkelen van de hersencel waarin serotine zich bevindt. Serotine houdt emoties beter onder controle. Hoe minder serotine, hoe korter je lontje dus.
  • Evolutionaire verklaring: de mens vertoont aspecten van het gedrag van gorilla's. Als een gorilla bij zijn familie is, vertoont hij geen agressief gedrag. Wordt hij daaruit weggehaald, dan kan hij agressief gedrag gaan vertonen.
  • Functionele verklaring: door de jaren heen is agressie gebruikt als overlevingstechniek. Nu het niet meer nodig is in onze maatschappij, moet het reeds aangeleerde gedrag toch een uitingsvorm hebben.

Mensen met een kort lontje, scholieren of geen scholieren, kunnen daar dus eigenlijk helemaal niks aan doen. Zijn zij geen slachtoffer van onze geschiedenis, hun hormonen en o zo jammerlijk mislukte ontwikkeling als foetus?

Of nemen wij als maatschappij te weinig verantwoordelijkheid in het opvoeden van onze en elkaars kinderen? Mogen kinderen niet erg veel tegenwoordig? Zien en horen ze niet te veel? Komen andermans kinderen niet te vaak weg met buitensporig gedrag? Hoe vaak staat een van ons niet op het punt om op straat iets ergens van te zeggen en dat we dan toch onze zin weer inslikken, uit vrees voor een grote mond of erger? Waardoor het komt dat de verschuiving plaats heeft gevonden van opvoeden thuis naar opvoeden op school, zijn de meningen over verdeeld.

Gelukkig is er nu de tendens dat scholen hier veel meer oog voor hebben. Op elk niveau wordt er nu gekeken hoe de school een bijdrage kan leveren in de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun leerlingen. Want uiteindelijk is het geen goede reclame voor een school als een leerling verandert in een hoopje menspudding. Of er preventief gefouilleerd moet worden: geen overblijfmoeders meer, maar fouilleervaders.

Bij mijn kinderen op school wordt er gebruikgemaakt van Leefstijl. Een methode die zich zeer effectief richt op hoe je met elkaar omgaat en hoe je zelf lekker in je vel zit. Hierdoor krijgt een kind al vroeg in de gaten wat wel en geen wenselijk gedrag is en misschien nog belangrijker: hoe het zich op een goede ( lees: acceptabele, niet agressieve) manier kan uiten! Want als jij lekker in je vel zit, ga je op een gezondere manier met je omgeving om.

En laten wij ons voornemen, dat we de volgende keer onze zin niet inslikken, maar er toch iets van zeggen als we gedrag op straat zien dat echt niet door de beugel kan (NB: op grond van deze uitspraak kunnen er geen schadeclaims worden ingediend!).