="">="">

Digitaal je winkel optuigen

25 februari 2009
!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> Digitaal je winkel optuigen ="">="">
Voor de opleiding Detailhandel, Mode- en Interieuradviseur maakt het Nova College gebruik van het 3D-tekenprogramma Visual Retailing, waarmee je digitaal winkelomgevingen kunt ontwerpen.
Jan Wouter Visser, docent Visual Retailing, geeft een kleine demonstratie op de computer. Een virtuele ruimte verschijnt op zijn beeldscherm. Met de muis maakt hij de wanden van de virtuele winkel groen, sleept vier paskamers naar een hoek, zet er twee kobaltblauwe stoelen naast. In het midden komen kledingrekken, rechts een leestafeltje met modebladen.
'Je kunt kleding op kleur of op merk sorteren. Een shirtje met een hoge winstmarge moet je op een strategische plek neerleggen. Met het programma zie je hoe dit zal uitpakken in de winkel.'
Overvallers
Het computerprogramma is een veelgebruikt middel in de modebranche. Alle grote winkelketens, van CA tot Tommy Hilfiger, werken ermee om de sfeer en productiviteit in hun winkel te verhogen. Visser runt zelf met zijn vrouw een winkel in culinaire cadeau-artikelen in hartje binnenstad van Haarlem. Als ondernemer kwam hij met Visual Retailing in aanraking. 'Ik werd uitgenodigd door het gelijknamige bedrijf, dat het programma wereldwijd verkoopt. Toen ik het zag, dacht ik: dit moeten mijn cursisten hebben.'
Tot die tijd maakten cursisten tekeningen of levensechte maquettes van de winkelvloer. Of richtten de winkel in op de stageplek zelf. Met dit programma kunnen ze dat in de lessen doen. 'Je krijgt leuke discussies in de klas. Een kassa vlakbij de uitgang? Klanten vinden dat prettig. Maar je maakt het overvallers wel makkelijker. Zo wissel je argumenten met elkaar uit om tot het beste resultaat te komen.'
En de cursisten? Die vinden het geweldig. 'Dat digitale, visuele, dat is hun taal. Het programma is in het Engels, maar dat zijn veel computergames die ze spelen ook. Als ze met dit programma bezig zijn, sluiten ze zich helemaal af. Zelfs hun msn-account klikken ze weg.'
Barbie
In de eerste acht lessen maken de cursisten vijf verschillende winkelomgevingen. 'Het begint heel simpel. De cursist maakt bijvoorbeeld een kledingwinkel voor Pall Mall. Of een Barbiewinkel, mag ook. Daarna ontwerpen we bijvoorbeeld een shop-in-shop, een winkel in een winkel, zoals bijvoorbeeld in de Bijenkorf.' Na zestien lesuren hebben de cursisten het programma onder de knie. 'Twee cursisten lopen momenteel stage bij Visual Retailing. Ze doen leuke opdrachten, zijn al in Berlijn en Keulen geweest om aanpassingen in echte winkels door te voeren.' Eenmaal afgestudeerd kunnen ze bij grote modebedrijven terecht, die vaak eigen interieuradviseurs in dienst hebben.
Visser gebruikte het programma ook voor zijn eigen cadeauwinkel. 'Onze nieuwe huisstijl had veel felle kleuren. Dan is het handig om eerst op je beeldscherm te zien hoe dat eruit ziet. En het voorkomt rugpijn, want je hoeft niet met meubilair te slepen.' In Nederland werken inmiddels dertig scholen met het programma, zowel op vmbo, mbo- als hbo-niveau. Sinds kort is er een nieuwe versie op de markt. 'Nog mooier', glundert Visser. 'Nu zie je schaduwen bij het meubilair.' Ook privé wordt het gebruikt, bekent hij eerlijk. 'Ik heb er mijn vakantiehuisje mee ingericht.'
Bron: ROCNova College Magazine
Visual Retailing
Wilt u meer informatie over het product Visual Retailing? Neem dan contact op met Uitgeverij Edu'Actief b.v. via tel: 0522-235235 of stuur een e-mail via het contactformulier. Voor bestellingen en het aanvragen van een beoordelingsexemplaargaat u naar onze digitale catalagus.