PrOmotie en De Catamaran trekken sprint in omgaan met dyslexie

06 oktober 2008
 
Het aantal leerlingen met dyslexie groeit en tijdens de les konden zij tot voor kort niet altijd goed meekomen. Richard Topelen, docent aan De Catamaran, school voor Praktijkonderwijs in Stadskanaal, vertelt. “We waren al een poosje op zoek naar een goed systeem om hiermee om te gaan. In deze tijd van digitalisering is er natuurlijk steeds meer mogelijk.” En in die richting werd de oplossing dan ook gevonden. Sinds dit jaar is een leerling in de klas met een koptelefoon op geen ongewoon gezicht meer. Het programma SprintPlus leest de lesstof voor aan de leerling. Via het beeldscherm van de computer en via zijn normale lesboek kan hij meelezen en oefeningen maken.
Is het echt zo eenvoudig? Richard lacht: “Haha, het is natuurlijk voor iedereen best even wennen, niet in de laatste plaats voor de docent. Gelukkig hadden we hier in elk lokaal al een pc met netwerkverbinding staan waarop we het programma konden installeren.” Vorig schooljaar heeft de school de software aangeschaft. “We hebben meerdere programma’s overwogen. SprintPlus vinden we eenvoudig om mee te werken. Ook hebben we sterk gelet op de verschillende stemmen.” Nadat de school de software had geïnstalleerd, was er nog de vraag hoe het materiaal van PrOmotie hier in kon worden gezet. “Al die titels inscannen of overtypen was geen optie, niet in de laatste plaats omdat dit vanwege copyright niet mag.”
 
 
De school zocht contact met Edu’Actief, uitgever van onder meer PrOmotie. Uitgeverij en school hebben samen naar de mogelijkheden gekeken. Nu neemt de school per leerling een licentie af voor het gebruik van PrOmotie in pdf-vorm. Deze pdf-bestanden worden ingelezen in de software. Ideaal, want zo is de opmaak inclusief paginalengte en plaatjes hetzelfde als in de gedrukte versie van het lesmateriaal. “Geen gezoek dus als ze opdrachten moeten maken of de switch willen maken naar het boek. Het ziet er net zo aantrekkelijk uit.”
 

Tijdens de eerste test bleek wel dat het voorlezen van alle kop- en voetteksten met daarin keer op keer de titel en het paginanummer als storend werd ervaren door de leerling. Ook dat is nu aangepast. De uitgever van PrOmotie is inmiddels in gesprek met meerdere scholen die met SprintPlus willen gaan werken.
 
Richard: “In het begin van het schooljaar heb ik een presentatie over SprintPlus gegeven voor het docententeam. Iedereen is enthousiast, ook de leerlingen en hun ouders, maar hoe het in de praktijk werkt vergeet men wel eens. Af en toe word ik er nog bij geroepen als het opstarten niet wil lukken. Dan zoekt de docent bijvoorbeeld in de verkeerde systeemmap. Met een paar muisklikken is dat opgelost. Het blijft mensenwerk, hè?”