Angerenstein is de basis van onze lessen

24 januari 2018

Van oorsprong maakte het Noorderpoort al gebruik van de methode Angerenstein Welzijn. Na een korte switch werken zij sinds 2016 weer met het lesmateriaal. ‘Naar tevredenheid!’, zegt Kirsten Albrecht, docent en onderwijsontwikkelaar binnen de studierichtingen Maatschappelijke Zorg (MZ) en Sociaal Werk (SW) op het Noorderpoort Gezondheidszorg & Welzijn.

MATERIAAL ANGERENSTEIN BASIS VOOR DE LESSEN
Binnen het Noorderpoort Groningen is voor studenten MZ en SW het eerste jaar ingericht als basisjaar. De generieke basisboeken van Angerenstein Welzijn zijn de basis voor deze lessen. Kirsten Albrecht vertelt hoe zij de lessen invult: ‘De studenten volgen de basisvakken als Observeren, Communicatie, Basiskennis ziektebeelden- en methodieken samen. Bij deze werkwijze passen de generieke basisboeken van Angerenstein Welzijn erg goed. Om studenten MZ en SW kennis te laten maken met het beroep start er om de 10 weken een nieuw project per studierichting. De projecten zijn de Uitdagingen van Angerenstein aangevuld met eigen opdrachten.’

De lessen voor de studenten MZ en SW worden gemaakt met wikiwijs. Kirsten: ‘Studenten loggen in op wikiwijs. Hierin geef ik aan wat er in een week aan bod komt en gaan de studenten aan het werk met de wiki’s die mijn collega’s en ik hebben gemaakt. Het materiaal uit de boeken en van de methodewebsite van Angerenstein, zoals een Kritische beroepssituatie, is de basis van de wiki’s. De boeken worden bij de wiki’s gebruikt. Er wordt bijvoorbeeld verwezen naar hoofdstukken, stukjes uit de tekst en opdrachten uit het materiaal die de studenten moeten maken. Aan het eind van elke periode (19 weken) krijgen de studenten een periode-/kennistoets. Hierin wordt alle theorie die in die periode is aangeboden getoetst’. Ook de toetsen van Angerenstein worden gebruikt, Kirsten: ‘Als ik een toets maak dan maak ik gebruik van de Angerenstein Welzijn vragen en onze eigen vragen.’



HET BESTE UIT DE STUDENT HALEN: 'DAT IS WAAR WE HET VOOR DOEN'
Door de boeken en het volledige en afwisselende online materiaal van Angerenstein als basis te gebruiken maken en geven Kirsten en haar collega’s onderwijs op maat, één van de visiepunten van het Noorderpoort: ‘Per klas, afhankelijk van de dynamiek binnen een groep – je hebt bijvoorbeeld doeners en denkers - wordt het materiaal aangeboden. De beoordeling en de eindopdracht is voor iedereen gelijk maar de weg er naar toe kan voor iedereen verschillend zijn. Dit proberen we per klas te organiseren maar waar nodig wordt dit ook op individu aangepast. Zo zijn we nu aan het bekijken of studenten zelf kunnen kiezen op welke manier zij beoordeelt willen worden. Dus dat ze door middel van een presentatie of een toets, of wat maar bij ze past, laten zien dat zij de kennis of vaardigheden beheersen na een bepaalde lessenreeks. Hierdoor halen we het beste in de student naar boven en dat is waar we het voor doen.’

AAN DE SLAG MET KEUZEDELEN
Naast dat het Noorderpoort gebruik maakt van Angerenstein Welzijn gaan ze ook keuzedelen van Edu’Actief inzetten. Kirsten: ‘Omdat we willen dat studenten echt een keus kunnen maken gaan we meerdere keuzedelen aanbieden en gaan ze binnen 24boost zelfstandig aan de slag.’ Binnen niveau 4 kunnen de studenten kiezen uit 12 keuzedelen. De keuzedelen die het meest gekozen worden door de studenten zijn Mensen met licht verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar gedrag, Mensen met niet aangeboren hersenletsel, Doorstroom hbo, Verpleegtechnisch handelen en voor SMD Wijkgericht werken. Door het grote aanbod van keuzedelen geeft het Noorderpoort onderwijs op maat. Kirsten: ‘We geloven er in dat als de student zelf kiest dat hij een stukje gemotiveerder is om er echt wat van te maken.’

Kirsten Albrecht werkt bijna 13 jaar bij het Noorderpoort Gezondheidszorg & Welzijn. Na haar opleiding pabo en omgangskunde heeft zij gewerkt met asielzoekers en heeft zij gewerkt in de re-integratie met daklozen en verslaafden. Daarna is zij terecht gekomen bij het Noorderpoort. Na zes jaar gewerkt te hebben binnen Pedagogisch werk (SAW), is ze nu werkzaam binnen de studierichting Maatschappelijke zorg en Sociaal werk. Hier geeft zij onder andere les binnen de beroepsgerichte vakken als Sociologie en Groepsdynamica. 

Ga naar Angerenstein Welzijn